Yazan Unknown | 0 yorum

İzmir'de yaz anaokullarının açılması için neler yapmalı?

28 Mayıs 2013 günü İzmir'de okul öncesi eğitimin güçlendirilmesiyle ilgili çalışan ve buna katkı sağlamak isteyen tüm taraflarla bir araya geldiğimiz bir çalıştay düzenledik. Yorucu, keyifli ve çok verimli bir günün ardından İzmir için yaz okulu uygulamasında yaşanabilecek sıkıntıları ve pilot ilçeler özelinde aşılabilecek sorunları tespit ettik. 




İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nün ev sahipliğinde gerçekleştirilen ve 72 katılımcının görüşlerini bildirdiği çalıştayda, önceki deneyimlerden yola çıkarak ilk olarak yaz okulu uygulamasının önündeki engelleri listeledik. İşte İzmir'deki öğretmenler, müdürler, STK'lar ve diğer ilgili kamu kurum ve kuruluş temsilcileri tarafından tespit edilen sorunlar şöyle:


1.Okul idarecilerinin olumsuz tutumu
2.Okula Devamsızlık
3.Öğretmen bulamama: gönüllülük esası / yaz tatili zamanı
4.Eğitimin yarım gün olmasının veliler tarafından olumsuz karşılanması
5.Okuldaki malzeme yetersizliği
6.Eğitim karşılığında para verilmesi
7.Para yardımın kişiye özel olması
8.Ailelerin OÖE’nin faydaları konusunda bilinçli olmaması
9.Hizmet sağlayıcılarının konuyu içselleştirmemesi
10.Okulda destek personel eksikliği (yaz aylarında)
11.Hizmet sağlayıcılarının iletişim becerileri / aileyle iletişim kurmadaki sıkıntılar
12.Duyuruların yapılma zamanı


Konak, Buca ve Karabağlar ilçelerinde yaz süresince okul öncesi eğitim hizmetlerinin mevcut anaokulları üzerinden sağlanmaya devam edilmesi için ise katılımcıların getirdikleri çözümler şunlar oldu:

  BUCA İLÇESİ TEMSİLCİLERİ:


1. Okul idarecilerinin olumsuz tutumu
  • · İlgili okul müdürlerinin bilgilendirilmesi. / ilgili şube müdürü başkanlığında her  yıl, dönem başlarında ve yıl sonunda toplantı yapılması.
  • · Okulla ilgili talep ve ihtiyaçlarının karşılanması / Kaymakamlık, belediye ve kantin gelirleri.
  • · Okul idarecilerinin teşvik edilmesi. / İlçe MEM teklifi ile Kaymakamlık tarafından başarı belgesi verilmesi.

2. Okula devamsızlık sorunu
  • ·      Mayıs- Haziran ayında duyuru yapılması. / Okul idaresi tarafından Mayıs- Haziran dönemi.
  • ·      Velilerin etkinliklere dahil edilmesi. / Okul idaresi ve ana sınıfı öğretmenleri tarafından yıl boyunca.
  • ·      Yaz okuluna dahil olan öğrencilerin bazı konularda öncelik aması, teşvik edilmesi. / Ücretlendirmede indirim veya devre tercih hakkı tanınması.
  • ·      Okul öncesi ailelerin ziyaret edilerek bilgilendirilmesi teşvik edilmesi  / Okul öncesi öğretmenleri, rehberlik servisi.
  • ·      Velilerden hiçbir ücret ve katkı alınmaması. / Okul idaresi tarafından.
  • ·      Çocuğa yaz okulunda mutlu olacak bir ortam sağlanmalı. / Okul idaresi.

3. Öğretmen bulamama: gönüllülük esası / yaz tatili zamanı
  • ·      Kadrolu öğretmenlere öncelik verilmesi. / İlçe MEM
  • ·       Kadrolu öğretmenlerin  çeşitli yollarla ödüllendirilmesi. / İlçe MEM
  • ·      Ücretli öğretmenlerin  çeşitli yollarla teşvik edilmesi. / İlçe MEM ve okul idaresi

4.Eğitimin yarım gün olmasının veliler tarafından olumsuz karşılanması
  • ·      Çalışan anneler için esnek zamanlı eğitim programı uygulanması / Okul idaresi. Yaz okulu süresince.

5.Okuldaki malzeme yetersizliği
  • ·      Halihazırda mevcut malzemeler öğretmen tarafından etkili ve verimli olarak kullanılmalıdır. / Öğretmen ve okul idaresi.

6.Eğitim karşılığında para verilmesi
7.Para yardımın kişiye özel olması
  • ·      Yaz okulu için veliye para verilmemelidir.
  • ·      Hizmetli ve temizlik ihtiyaçları için yaz okuluna devam eden öğrenci sayısına göre kaynak aktarılmalıdır. / İlçe kantin payından/ Kaymakamlık/ belediye.

8.Ailelerin OÖE’nin faydaları konusunda bilinçli olmaması
  • ·      Okul öncesi eğitimde etkili bir başlangıç yapılması ve görkemli bir final planlanması. / okul idaresi tarafından. Okulların açıldığı ilk hafta yapılacak olan etkinlikler/ seminerler/ Yıl sonu şenliği.
  • ·      Yıl sonu karneleriyle birlikte okul öncesinin önemi ve yaz okulu hakkında bülten gönderilmesi. / Haziran/ Okul yönetimi
  • ·      HEM desteğiyle yıl içinde 03- 06 Yaş Aile Eğitimi Seminerleri yapılması. / HEM ve rehberlik servisi.

10.Okulda destek personel eksikliği (yaz aylarında)
  • ·      Kurum tarafından veya yerel yönetim tarafından hizmetli verilmesi. / Yaz okulu süresinde.

11.Hizmet sağlayıcılarının iletişim becerileri / aileyle iletişim kurmadaki sıkıntılar
  • ·      Hizmet sağlayıcılarının uzmanlığı ve rehberliğinin veliler tarafından kabul edilmesi bu sorunu çözecektir.
  • ·      Son zamanlarda özellikle eğitim yöneticilerinin aldığı iletişim seminerleri bu sorunun azalmasını sağlayacaktır.


12.Duyuruların yapılma zamanı
  • ·      Tüm velilere  Rehberlik Servisi tarafından belirli periyotlarla okul öncesi ile ilgili bültenler gönderilmeli. / yılda 3 defa. 




  • KONAK İLÇESİ TEMSİLCİLERİ:
  • 1. Okul müdürlerine çözüm yollarının maddi ve manevi kaynakların anlatılması. (MEM personeince, Mayıs ayı içerisinde)
  • 2. Velilere program öncesi kısa tanıtım amaçlı toplantılar yapılması (Halk Eğitim Müdürlükleri, STKlar, belediyeler, MEM aracılığla, Haziran ayının sonunda)
  • 3. Yaz programında çalışmak isteyecek gönüllü öğretmenlerin önceden tespit edilmesi (Okul müdürleri tarafından Mayıs ayı içerisinde)
  • 4. Velilere yarım gün eğitimin yeterliliği ve gerekliliğinin anlatılması (Halk Eğitim Müdürlükleri, STKlar, belediyeler, MEM aracılığla, Haziran ayının sonunda)
  • 5. Malzeme desteğinin proje öncesi paydaşlardan garantisinin alınması (Okul müdürlükleri, Nisan ayı içerisinde)
  • 6. Nakdi yerine çocuklara ayni yardım yapılması (UNICEF, belediyeler, gönüllüler; yaz okulu süresince)
  • 7. Nakdi yerine çocuklara ayni yardım yapılması (UNICEF, belediyeler, gönüllüler; yaz okulu süresince)
  • 8. Velilere program öncesi kısa tanıtım amaçlı toplantılar yapılması (Halk Eğitim Müdürlükleri, STKlar, belediyeler, MEM aracılığla, Haziran ayının sonunda)
  • 9. Öğrenci velilerinin öüretmene yardım amaçlı olarak okullarda görevlendirilmesi (Okul müdürleri tarafından; yaz okulu süresince)
  • 10. Öğrenci velilerinin öüretmene yardım amaçlı olarak okullarda görevlendirilmesi (Okul müdürleri tarafından; yaz okulu süresince)
  • 11. Hizmet sağlayıcıların program öncesi hizmet içi eğitime alınması (Halk Eğitim Müdürlükleri; MEM tarafından; Haziran ayı içerisinde)
  • 12. Okullarda, sağlık ocaklarında, muhtarlıklarda ve Cuma Hutbelerinde konunun önemine ilişkin bilgilendirme mesajları verilmesi (Mayıs ayının sonu; Haziran ayının başında)

  • KARABAĞLAR İLÇESİ TEMSİLCİLERİ:
  • 1. Veli – idareci görüşmeleri yapılabilir (muhtarlar vb aracılığıyla)
  • 2. Veli talepleri ile okul saatleri ortak kararlaştırılabilir; veliler ile konunun önemi konuşulmalıdır; sabah ve öğlen iki grup açılabilir.
  • 3. Yaz döneminde istekli öğretmen ve personel çalıştırılmalıdır.
  • 4. Velilerin bilinçlendirilmesi için imamlar, sağlık olacakları konuyu işleyebilir.
  • 5. Özel ve bağımsız anaokullarından yıl sonu kalan malzemeler toparlanabilir. Müdürler diğer okullarla işbirliği yapabilir.
  • 6. Toplanan paralar velilerden okul kanalıyla derhal talep edilebilir (%50 / %50 şeklinde)
  • 7. Para yerine MEB okullara malzeme gönderebilir.
  • 8. Yıl içinde veliler toplanarak yaz okulunun önemi anlatılmalıdır. Rehber öğretmen ve anaokulu öğretmen velilerine ara ara seminerler verebilir.
  • 9. Kız Meslek L. Mezunlar isteklilik doğrultusunda çalışmaya katılabilir. İl ve ilçe MEM koordinasyonlu motivasyon çalışmalarına önem verilebilir.
  • 10.  Belediyelerden personel desteği alınabilir. İşkur – MEB anlaşmalı destek personel teminine gidilebilir.
  • 11. Yaz okulu öncesi iletişimin önemi ve yöntemleri konulu seminerlere ağırlık verilebilir.
  • 12. Duyurular aktif çalışmalar ve kanallarla ve mutlaka zamanında yapılmalıdır. 

  • Bu yaz için hazırlanan çalışma planlarının ardından İzmir'de olacak çalışmaları heyecanla bekliyoruz. Tüm katılımcılarımıza teşekkürlerimizi sunarız. 







0 yorum :