Erken çocuklukta bilişsel gelişim
Bilişsel gelişim; doğumdan
başlayarak, çevremizdeki dünyayla etkileşimimizi sağlayan ve dünyamızı
anlamamızı yarayan bilginin edinilip kullanılmasına, saklanmasına, yorumlanarak
yeniden düzenlenmesine, değerlendirilmesine yardım eden, bütün zihinsel
süreçleri içine alan bir gelişim alanıdır.

Erken çocukluk döneminde
çocuğun bilişsel özelliklerini incelediğimizde yetişkinlerden farklı olduğunu
görürüz:
Çocukların kendine özgü bir dünya görüşleri ve düşünce
yapıları vardır.
Erken çocukluk döneminde
çocuklar gördükleri nesne ve olayları kendi beyinlerinde belli kalıplar halinde
gruplamaya başlarlar (ör: tüm kuyruklu hayvanlar kedidir). Bu kalıplar zamanla
daha detaylı hale gelir ( ör: köpeklerin, ineklerin, maymunların dakuyrukları
vardır).
Erken çocukluk dönemindeki
çocuklar dikkatlerini ve hafızalarını tam olarak kontrol edemezler, gerçekle
hayali birbirine karıştırırlar ve aynı anda bir tek şeye dikkat edebilirler.
Piaget, 2-7 yaşlar
arasındaki bu döneme işlem öncesi dönem (preoperational
stage) demiştir. Bu dönemde dil ve diğer semboller gelişir, yetişkin
hareketleri taklit edilir ve bol oyun oynanır. Özellikle hayal ürünü oyunlar
çok yaygındır. Sihirli hayallere bayılırlar…
Okulöncesi çocukları hala
ben merkezcidir ve hayal kırıklığına uğradıklarında ben merkezci konuşmalar
yaparlar.
2-3 yaşlarında çocuklar
görünüşlere odaklanırlar; 4-5 yaşlarında ise dünyayı daha gerçekçi görürler ve
anlarlar. Dünyayı anlarken sosyal ilişkileri de anlarlar; düzgün ilişkiler,
arkadaşlıklar ve dostluklar ararlar. 5 yaşındaki çocuklar kendi
zihinleri ile ilgilendiği gibi, başkalarının duygu ve düşüncelerini de anlamaya
başlarlar. "Bana ne, bana ne" demezler.
Erken çocukluk döneminde
çocuk, karmaşık bir şekli bütün olarak algılar; fakat ayrıntılara dikkat etmez.
Altı yaşından sonra ayrıntılara dikkat etmeye, ayrıntıları birleştirmeye ve
bütünleyici bir algılamaya yönelir. Böylece bütünü, parçaları, parçaların
birbiriyle ve bütünle olan ilişkilerini aynı anda algılama gerçekleşebilir.
Erken çocukluk dönemde
çocukların dikkatleri, seçicilikleri ve dikkat süreleri azalır.
Dört yaşındaki çocuklar,
oyun alanında kaybolan oyuncaklarını en son gördükleri ve kaybolduklarını
anladıkları yerlere, sistemli bir şekilde bakarak bulmaya çalışırlar.
Dikkatlerini planlı
kullanırlar; fakat detaylı resimler ve yazılı metinler verildiğinde erken çocukluk
dönemi çocuklarının daha başarısız olduğu görülmektedir. Erken çocukluk dönemi çocukları
okul çağı çocukları kadar çevreye dikkat etmezler. Neye dikkat edecekleri konusunda
okul çağı çocukları kadar seçici olmadıkları görülmüştür. Çocuklar büyüdükçe bir
yığının içinden bir resmi, bir nesneyi daha iyi seçerler ve diğer seslere önem
vermeyerek bir sesi ayırt ederler. Çocuklar uyarıcıyı seçmek, dikkatlerini
odaklamak için gittikçe artan bir beceri elde ederler.
Küçük çocuklar geçmişi
büyük çocuklar ve yetişkinler kadar net hatırlayamazlar. Hatırlamadan ziyade
görünce tanıma özellikleri gelişmiştir. Ayrıca bu dönem çocuklarında seçici
dikkat (selective attention) eksikliği de vardır.