Hareketli Bedenler, Gelişen Beyinler
“Haydi çocuklar,
ilk önce iki elimiz de yere yapışmış gibi yapıyoruz. Sonra da iki elimiz yere
yapışmışken hangi hareketleri yapabileceğimizi keşfediyoruz. Hareket keşfimiz
tamamlandıktan sonra neler yaptığınızı konuşarak paylaşacağız.”
Yukarıdaki etkinlik
yaratıcı hareketlerle eleştirel düşünme becerisini ateşlemeye yönelik
hazırlanmış bir örnek aslında. Burada çocuğa bir problem veriliyor (iki elin de
yere yapışmış ve bu durumda hareket etmek istiyorsun), çocuktan bu problemi
çözmesi isteniyor ve son olarak da deneyimini paylaşması sağlanıyor.
Eleştirel düşünme
çocukların geçmiş deneyimlerini, keşfettikleri ilişkileri ve hafızalarını
kullanarak belli kriterler eşliğinde kıyaslamalar yapmalarını gerektirir.
Bahsettiklerimizi biraz daha açalım. Çalışmanın sonunda çocuğa hangi
hareketleri yaptığının sorulması çocuğun geriye dönüp düşünmesini ve
yaptıklarını tanımlamasını sağlar. Çalışma sırasında oluşan benzerliklerin ve
farkların sorulması çocuk için kıyas yapma becerisini pratik etmek üzere
oluşturulmuş harika bir fırsattır. “Vücudunun başka hangi bölümünü
sallayabilirsin? Senin dışında kafasını sallayan başka bir arkadaşın var mıydı?
Odanın bir ucundan diğer ucuna doğru vücudunun bir parçasını sallayarak
gidebilir misin?”
Yaratıcı hareket
deneyimleri (bunlara dans ve yaratıcı dramayı dahil edebiliriz) çocukların dil
becerilerine de önemli katkılar sağlar. Örneğin, çocuğuna kitap okuyan bir baba
kitapta bir yılan karakteriyle karşılaştığında çocuğuna şu soruları
yönlendirerek yaratıcı hareket deneyimi kurgulayabilir:
· Sen bir yılan olsaydın
nasıl hareket ederdin?
· Sence yılan bu müzik
çaldığında nasıl dans ederdi?
· Sence yılanın çok acelesi
olsaydı nasıl hareket ederdi?
Yukarıdaki örnek
çocukların zihinlerini çalıştırmak, dil ile hareketi birleştirmek ve
kendilerini ifade etmek üzere birçok olanaklar sağlar. Yaratıcı hareket
alıştırmaları boyunca çocuklar bir yandan eğlenirken diğer yandan da hareket
etmeden önce düşünmeyi, detayları göz önünde bulundurmayı ve deneyimler
arasındaki farkları (acelesi olan ve olmayan yılanın hareketleri) gözetmeyi
öğreniler.
Engeli olan çocuklar için uyarlama: Örneğin, sınıfta tekerli sandalye
kullanan bir çocuk varsa hareket alanı ve yönergeler bu çocuğun da katılımı
sağlanacak şekilde düzenlenebilir. Bir başka örnek, konuşma güçlüğü çeken bir
çocuğun çalışma sonrasında deneyimlerini paylaşması için resim yapması
özendirilebilir.
Kaynak: Marigliano, M. L. &
Russo, M. J. (2011). Moving bodies, building minds: Foster preschoolers’
critical thinking and problem solving through movement, Young Children,
September 2011, 44-49.